שלום אורח, התחבר

כנס איט"ה 2024

12-14/02/2024

מלון רמדה, נתניה

על הכנס

כנס איט"ה יתקיים השנה במלון רמדה נתניה ויתמקד במגוון נושאי CBT, תוך שימת דגש  מחד  על טכניקות חדשות בטיפולי CBT  ומאידך תוך שימת דגש על עבודה על מצבי קונפליקט וחוסר ודאות שכה מאפיינים את החברה שלנו כיום. הכנס מיועד לחברי איט"ה ולאנשי CBT  נוספים.
בכנס יתקיימו סדנאות קצרות בנות יום אחד, סדנאות בנות יומיים  וסדנאות בנות  שלושה ימים ובהן יוכלו המשתתפים להעמיק בלמידה חוויתית בנושאים מגוונים מתחומי ה CBT. 
לכך יתווספו פעילויות חברתיות ואפשרות להיפגש בצרה בלתי אמצעית זה עם  זה בערבים.

ניתן יהיה להירשם ליום אחד, ליומיים או לשלושה וזאת עם או בלי לינה.

הרישום לכנס יפתח בקרוב! אנו מזמינים אתכם בינתיים לעיין בתוכנית הכנס ולשריין לעצמכם ביומן את תאריכי הכנס.

מצפים לראותכם!

ועד איט"ה: יעקב סיני, מארגן הכנס ויו"ר ועדת כנסים וימי עיון;  עמית טיטלמן, יו"ר איט"ה ויו"ר ועדת תכניות הכשרה; אסף גיטלר, גזבר; אילנה כהן, יו"ר ועדת קבלת חברים; אריאל לוי, יו"ר ועדת קידום הCBT וקשר עם הקהילה

עלויות

איט"ה מציעה תעריף מוזל ומסובסד לחברי איט"ה.

המחירים תקפים לנרשמים עד סוף דצמבר 2023! לאחר מכן המחיר יעלה

כל הכנס (שני לילות)

סדנאות הכנס

small size

סדנאות קצרות

סדנאות קצרות של יום אחד, יתקיימו בכל אחד משלושת ימי כנס

m size

סדנאות בינוניות

סדנאות בנות יומיים מלאים ביום הראשון והשני של הכנס או ביום השני והשלישי של הכנס.

large smile

סדנאות ארוכות

סדנאות בנות שלושה ימים מלאים שימשכו לאורך שלושת ימי הכנס.

סדנאות קצרות- יום ב', 12/02/24

נעמי אפל

לכולנו מתכווצת הבטן לפעמים מול מטופלים צעירים ומבוגרים, הן בטיפולים פרטניים והן בטיפולים דיאדיים, הוריים, זוגיים או משפחתיים. האם במקרים האלה אנחנו פועלים באופן מיטבי בטיפול? מהן התנהגויות הביטחון שלנו וכיצד הן משפיעות עלינו ועל מטופלינו? כיצד זה קשור ל"גרעין היודע" שיש לכל אחד מאיתנו ואיך נכון לפעול במקרים בהם הערך העצמי האישי והמקצועי שלנו תחת איום? בסדנה שהיא חווייתית – התנסותית ברובה, נצלול אל האני-המטפל ונלמד כיצד לפעול מתוך "הגרעין שיודע" וכיצד להפוך את הבלבול והכיווץ בבטן למנוף טיפולי מיטיב במצבים שעלולים להיות עבורנו מורכבים ומאתגרים.

ד"ר אפל נעמי, עו"ס, מנהלת מכון שיטות ומנהלת אקדמית של המגמה לטיפול פרטני, הורי, זוגי ומשפחתי בCBT בתה"ש, חברת סגל ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א. פרסמה מאמרים רבים ועשרה ספרים לילדים, הורים ומטפלים. סדנה מבוססת על הספרים שכתבה ובמיוחד על ספרה העשירי "הגרעין שיודע".

נעמי אפל

לכולנו מתכווצת הבטן לפעמים מול מטופלים צעירים ומבוגרים, הן בטיפולים פרטניים והן בטיפולים דיאדיים, הוריים, זוגיים או משפחתיים. האם במקרים האלה אנחנו פועלים באופן מיטבי בטיפול? מהן התנהגויות הביטחון שלנו וכיצד הן משפיעות עלינו ועל מטופלינו? כיצד זה קשור ל"גרעין היודע" שיש לכל אחד מאיתנו ואיך נכון לפעול במקרים בהם הערך העצמי האישי והמקצועי שלנו תחת איום? בסדנה שהיא חווייתית – התנסותית ברובה, נצלול אל האני-המטפל ונלמד כיצד לפעול מתוך "הגרעין שיודע" וכיצד להפוך את הבלבול והכיווץ בבטן למנוף טיפולי מיטיב במצבים שעלולים להיות עבורנו מורכבים ומאתגרים.

ד"ר אפל נעמי, עו"ס, מנהלת מכון שיטות ומנהלת אקדמית של המגמה לטיפול פרטני, הורי, זוגי ומשפחתי בCBT בתה"ש, חברת סגל ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א. פרסמה מאמרים רבים ועשרה ספרים לילדים, הורים ומטפלים. סדנה מבוססת על הספרים שכתבה ובמיוחד על ספרה העשירי "הגרעין שיודע".

אנה גולדברט

 טיפול קבלה ומחויבות ממוקד או FACT הוא מודל חדש של טיפול קצר המהווה גרסה מרוכזת מאוד של הטיפול המוכר ACT.     FACTעושה שימוש בטכניקות קצרות וממוקדות מאוד אשר מטרתן לבנות תהליך קצר וממוקד שייצר שינוי משמעותי.
האסטרטגיות המוכרות מהעולם של – ACT ביניהן מיינדפולנס וקבלה נועדו לסייע לאנשים לשנות את מערכת היחסים שלהם עם חוויות לא רצויות כגון מחשבות מטרידות, רגשות לא נעימים או זיכרונות מכאיבים. כל זאת, ללא שינוי של תכני המחשבות.
אסטרטגיה נוספת של FACT היא הדגש על חיבור למערכת הערכים האישיים של כל אדם והנעה לפעולה שעולה בקנה אחד עם ערכים אלו. גישה זו נוסדה על ידי Kirk Strosahl and Dr. Patricia Robinson מתוך הבנת הצורך בסיוע לאוכלוסייה רחבה אשר זקוקה למענה. נראה כי טיפול ממוקד אשר מצליח להניע שינוי בפרק זמן קצר, יהפוך לשיטת טיפול רלוונטית לאור המציאות המורכבת אליה אנו נחשפים בתקופה האחרונה. בסדנה נלמד על הגישה באופן תיאורטי וחוויתי, נתרגל ונתנסה בטכניקות ואסטרטגיות טיפוליות קצרות ובעלות השפעה משמעותית.

ד״ר גולדברט אנה, פסיכולוגית חינוכית ורפואית מומחית, פסיכותרפיסטית ומדריכה מוסמכת בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). מטפלת ביופידבק מוסמכת. מרצה באוניברסיטת בר- אילן בחוג לגרונוטולוגיה ובמכללה האקדמית אשקלון בתואר שני לפסיכולוגיה רפואית. כמו כן, מרצה למעלה מעשור במגוון של תוכניות ההכשרה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. מנהלת שותפה במכון גל ובעלת קליניקה פרטית ברחובות.

נעמה שוורץ

העבודה הטיפולית עם אנשים בעלי קשיים בוויסות הרגשי מפגישה את המטפלים עם רגעים רבים של קושי, חוסר וודאות וחוסר אונים. במצבים מסוג זה מטפלים נוטים להגיב בשיפוטיות רבה כלפי עצמם ולעיתים אף כלפי המטופל/ת. גישת ה- DBT, המיועדת לטיפול באוכלוסייה זו מציעה התבוננות מעמיקה וסקרנית בדינמיקה זו. הסדנה תעסוק בנטייה התרבותית לשיפוטיות עצמית ולשיפוט של האחר ולהשלכות של אלה על מערכות היחסים עם העצמי ועם הזולת. יילמדו כלים מעשיים מתוך ה-DBT להפחתת שיפוטיות והכרה ומתן תוקף לחוויה הפנימית כפי שהיא (ולידציה). בסדנא נתייחס לשימוש של כלים אלה בשדה הטיפולי ונדגים את יעילותם.

גבאי עינת, חברת צוות במכון אופק לטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT). פסיכולוגית קלינית מומחית, מדריכה ומלמדת DBT במכון אופק ובמסגרות ציבוריות ופרטיות. מנחת קבוצות ללימוד מיומנויות DBT עבור מטופלים, הורים ואנשי מקצוע

שוורץ נעמה (M.S.W), חברת צוות במכון אופק לטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT). עו"ס קלינית, מטפלת ומדריכה במסגרות  ציבוריות ופרטיות. במסגרת מכון אופק מנחה קבוצות ללימוד מיומנויות DBT עבור מטופלים והורים. מלמדת ומדריכה אנשי מקצוע ומרכזת את תחום המיינדפולנס במכון. 

שני גולן כהן

כוכב החרדה הינו מודל עבודה לטיפול בילדים ומתבגרים בחרדות הנשען על מודל אפרת. כוכב החרדה מתייחס לחלקים השונים של מודל אפרת וכיצד אפשר ליישמם בטיפול. בסדנה אתאר את המודל, נחווה בצורה יצירתית את מהלך הטיפול וכן נלמד על כלים יצירתיים נוספים כגון משחקי קופסא ויצירה. מטרת הסדנא היא להיחשף לכלים יצירתיים ומגוונים בטיפול בחרדות עם ילדים ונוער.

גולן כהן שני, עו"ס ומטפלת cbt  מומחית באיט"ה בילדים נוער וצעירים בקליניקה בחולון או בזום. עבדתי ועובדת במסגרות של בתי ספר, פנימיות ובתים חמים. מדריכה צוותי חינוך ומטפלים. מנחת סדנאות לכישורים חברתיים ולהתנהגויות סיכון למתבגרים.

 

רועי ליס
 

מטפלים בילדים ובני נוער פוגשים בכל שעה שאלות רבות הקשורות לשילוב משחקים בטיפול: מי בוחר את המשחק? איזה משחק בוחרים ובאיזה שלב בפגישה מתחילים לשחק? איך נכון להפסיד והאם מותר לי לנצח?

בחלק הראשון של הסדנה נלמד כיצד להפוך משחקים מוכרים שילדים אוהבים לכלי טיפול קוגניטיבי התנהגותי מהנים ויעילים.

בחלקה השני של הסדנה נלמד אילו משחקים מתאימים לפיתוח מיומנויות חברתיות שונות אצל ילדים ובני נוער, וכיצד עלינו לשחק כל אחד מהם על מנת להופכו לכלי למידה ואימון יעיל בתהליך פיתוח מיומנויות חברתיות אצל ילדים ובני נוער במסגרת עבודה פרטנית וקבוצתית.

ליס רועי, פסיכולוג חינוכי מומחה, מומחה ומדריך בהסמכה בטיפול קוגניטיבי – התנהגותי, מטפל בסכמה תרפיה ובביו פידבק. מרצה מן החוץ בעבר באוניברסיטה העברית בירושלים, באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית אונו. מחבר ספר הילדים "אדם ודייגו ביער המחשבות המפחידות".

ד"ר מעיין פיין

פוטו ווייס (קול ותמונה) היא מתודולוגיה שבאמצעותה המשתתפים מתעדים את התמות החשובות להם באמצעות צילום המלווה בכתיבה. הטכניקה מציעה למשתתפים דרכים חדשות ורפלקטיביות לתפיסת העולם שסביבם במטרה לפעול לשינוי, כחלק מפרקטיקה של העצמה אישית וחברתית. בסדנה יהיה הסבר על הכלי והתאמתו לגישה ההתנהגותית קוגניטיבית, תיאורי מקרה מתוך קבוצות טיפולית, ומפגש יישומי בן שעה וחצי לשימוש בכלי. הסדנא מיועדת למטפלות ומטפלים המעוניינים ליישם בעבודתם כלי חוויתי, יצירתי ואפקטיבי.

ד"ר פיין מעיין, עו"ס. חברה מומחית באיט"ה. מרצה במכללת ספיר בית ספר לעבודה סוציאלית ובאוניברסיטת בן גוריון . מטפלת פרטנית וקבוצתית ,ילדים , נוער ומבוגרים.

עפרה סתת
[

 

איך נתמודד עם מטופל המתנגד לעזרתנו?

כיצד נמצא את כל הסיבות הטובות שיש למטופל לא להשתנות?

סדנה חווייתית ויישומית שבה נכיר ונתרגל את מודל העבודה אותו פיתח ד"ר דיויד ברנס:

"TEAM – CBT", ונלמד כיצד ניתן ליישמו בחדר הטיפול על מנת לעבד רגשות שליליים בזמנים קשים.

סתת עפרה,  MSW בעלת תעודה בינלאומית מטעם מכון "Feeling good" בקליפורניה, מדריכה ומטפלת מוסמכת רמה 4 בשיטת TEAM CBT. מרצה באקדמית ר"ג בתכנית לתואר שני ביעוץ חינוכי ובעלת קליניקה פרטית. בעברה ניהלה מחלקה לשירותים חברתיים ורכזה את המועצה לעו"ס.

יששכר עשת
 

 

העברה והעברה נגדית הם חוויה רגשית בטיפול. מטפלים הנעזרים בהעברה והעברה נגדית בטיפול, מתקשים לא אחת להמשיך טיפולי CBT ו-ACT. כך הם מוצאים עצמם עוברים במהלך טיפולים אלו לחשיבה דינמית. מטרת הסדנא ללמוד כיצד להתייחס להעברה והעברה נגדית באמצעות התערבויות CBT ו-ACT. מדובר בחומר חדש שרק בשנים האחרונות ניתן למצוא אותו בספרות המקצועית של CBT ו-ACT.   

עשת יששכר, פסיכולוג קליני ורפואי. מדריך CBT וטיפול משפחתי. עובד עם מגוון הפרעות. מפעיל עבודה מערכתית בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. משלב התערבויות מעולם ה-ACT, פסיכולוגיה רפואית, ואמונות דתיות ורוחניות.

 

פרופ' דני חמיאל
 

 

בסדנא זו אציג את המקורות של ה CBT ובמיוחד של הגל השלישי, בפילוסופיה הסטואית. מה הפילוסופיה הסטואית אומרת על הרצון של האדם לתקף את קיומו על ידי "בעלות" ומה ההצעה החלופית שלה? מהו אותו דבר שהאדם לא יכול לאבד לעולם, למרות שהכל עובר וחולף, ואיך מייצרים אותו? איזה כישורים מקדימים הוא צריך לפתח כדי ליצר את האיכות של אותו דבר שאי אפשר לאבד? ומדוע בעצם אי אפשר לאבד כלום? איך ומתי צריך להשלים עם המציאות ועם חוסר השליטה ומתי צריך להאבק? איך מייצרים מחדש קריטריון שנותן חוויה של בטחון ושליטה בעולם שבו הכל יכול לקרות ואין לאדם דרך לתקף את עצמו באופן בלעדי?

בכל אלו ננסה לגעת בסדנא שבהחלט אינה תאורטית בלבד.

חמיאל דני, פסיכולוג קליני ורפואי מדריך, פרופ' חבר קליני בבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן ומנהל התוכניות הפסיכו-חינוכיות במרכז חוסן ע'ש כהן האריס בתל אביב. מחלק את זמנו בין פיתוח תוכניות חוסן למניעת פסיכופתלוגיה עתידית, פיתוח והרחבה של גישת הact  כגישה טיפולית, מחקר, הכשרת סטודנטים ומתמחים וקליניקה פרטית.

סדנאות קצרות- יום ג', 13/02/24

 

דפנה בהט
 

הישיבה שלנו, כמו גם של מטופלינו, בתוך גופנו ((Embodiment היא קריטית בכל הפעולות שלנו. בסדנא, נבחן את ההשפעות השונות על תחושותינו עם גופנו, וכיצד ניתן להעצים את תחושת החיבור לגוף, הקרקוע, הבטחון והסמכות הפנימית. ננוע מן הגוף אל הנפש ובחזרה, ומבחוץ אל הפנים ובחזרה, תוך שימוש במחול המזרחי ובתרגילים שונים, כטעימה מתוך מודל ייחודי שפיתחה המנחה. ניגע במקומות עמוקים דרך עשייה, תרגול ותנועה. הסדנא מתאימה לנשים מכל הגילאים שבריאותן תקינה. אין צורך בידע קודם בריקוד.

רצוי להביא צעיף שניתן לכרוך סביב הירכיים. ניתן לרקוד יחפה, בגרביים או בנעלי ריקוד.

בהט דפנה, פסיכולוגית קלינית מדריכה, מדריכה למחול מזרחי. לשעבר יו"ר 'אפק' – האגודה הישראלית ללימוד תהליכים קבוצתיים וארגוניים. מלמדת פסיכותרפיה וחשיבה  פסיכואנליטית-מערכתית במוסדות שונים, כולל ב'לגעת באפק' – זרוע לימודית של אפק אותה הקימה במשותף.

 

דפנה בהט
 

הישיבה שלנו, כמו גם של מטופלינו, בתוך גופנו ((Embodiment היא קריטית בכל הפעולות שלנו. בסדנא, נבחן את ההשפעות השונות על תחושותינו עם גופנו, וכיצד ניתן להעצים את תחושת החיבור לגוף, הקרקוע, הבטחון והסמכות הפנימית. ננוע מן הגוף אל הנפש ובחזרה, ומבחוץ אל הפנים ובחזרה, תוך שימוש במחול המזרחי ובתרגילים שונים, כטעימה מתוך מודל ייחודי שפיתחה המנחה. ניגע במקומות עמוקים דרך עשייה, תרגול ותנועה. הסדנא מתאימה לנשים מכל הגילאים שבריאותן תקינה. אין צורך בידע קודם בריקוד.

רצוי להביא צעיף שניתן לכרוך סביב הירכיים. ניתן לרקוד יחפה, בגרביים או בנעלי ריקוד.

בהט דפנה, פסיכולוגית קלינית מדריכה, מדריכה למחול מזרחי. לשעבר יו"ר 'אפק' – האגודה הישראלית ללימוד תהליכים קבוצתיים וארגוניים. מלמדת פסיכותרפיה וחשיבה  פסיכואנליטית-מערכתית במוסדות שונים, כולל ב'לגעת באפק' – זרוע לימודית של אפק אותה הקימה במשותף.

ד"ר דניאל בן אליעזר

הסדנה תכלול הרצאות, פעילות חווייתית והתנסות בנושאים הקשורים לפסיכולוגיה קוגניטיבית ונוירו-פסיכולוגיה. המיקוד יהיה היבטים נוירו-קוגניטיביים הרלוונטיים לעולם ה-CBT, כלומר ההשקה בין המוח והקוגניציה להיבטים הקוגניטיביים ב-CBT, שזו כמובן ה-C המשותפת.

בתחילה נסקור בקצרה את הזיכרון והלמידה במוח, נלמד על הטיות זיכרון ונתרגל טכניקות להשפעה על הזיכרון מתוך מטרה טיפולית. בהמשך נתמקד בעיוותי חשיבה ומגבלות קוגניטיביות העשויות להפריע בטיפולי CBT ונסקור כלי אבחון רלוונטיים. בהמשך נדבר על קשב וזיכרון עבודה, האם וכיצד ניתן לאמנם, ונסקור מגוון התערבויות חדשניות בתחום זה.

ד"ר בן אליעזר דניאל, פסיכולוג, דוקטור לפסיכולוגיה קוגניטיבית וחקר המוח, פוסט דוקטורט באימון קוגניטיבי, תואר שני בפסיכולוגיה תעסוקתית ולימודי הסבה בפסיכולוגיה שיקומית, בה עוסק בשירות בתי הסוהר. חוקר ומייעץ למגוון ארגונים בתחומי המוח והקשב, ומרצה במסגרות שונות בתחומים אלה.

אורית ברעם

איילת ארונוביץ

הסדנא מאפשרת הנעה והנאה בתהליך הטיפולי!!! "לארוז את המחשבות" הוא משחק  ייחודי, העשוי מכפיסי עץ, שנועד לסייע למטפלים בזיהוי קליני מעמיק של קשיי הילד והמבוגר. הזיהוי מאפשר למטפל ולמטופל לדייק את סיבת ההגעה לטיפול, להמשיג את הקשיים והחוזקות  ולקבוע את מטרות הטיפול.

ערכת הקלפים "הקול הפנימי שלי" מאפשרת להעמיק בתהליך הטיפולי הן בתוכן והן בפריסתם ומיקומם במרחב. המאפשרת יצירת צורות שונות בזכות צורתם ( משושה )המובילות לחיבור וקשר בתוך מערכות יחסים בין מטפל/מטופל הורה/ילד טיפול משפחתי וקבוצתי. הסדנא חווייתית מאוד ותדגיש את הערך המוסף בשימוש בקלפים.

ברעם אורית,  M.A בטיפול באומנויות, מדריכה בכירה ביה"ת מטפלת ומדריכה מוסמכת בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT) מטעם איט"ה. חברה "במכון שיטות". מומחית תחום ילדים עם הפרעות פסיכיאטריות במשרד החינוך, מרצה בתחום הטיפול באומנויות באקדמית רמת גן.

 ארונוביץ איילת, בעלת תואר שני בשינוי חברתי מטעם המכללה לחברה ואומנויות (M.P.S), מנחת קבוצות. מטפלת התנהגותית קוגניטיבית (CBT) מורה ורכזת בתחום החינוך המיוחד לילדים עם הפרעות קשב, לקויות למידה ומיומנויות חברתיות. בוגרת קורס דירקטוריות במכללה למנהל.

נעמי דותן

 

הטיפול בילדים מאותגרי קשב מחייב את הוריהם ,להכיר הייטב את ההפרעה על מורכבותה , דרכי האבחון והטיפול הפרטני והמערכתי ,לנהל אותם בבית ולסנגר עליהם במערכות הבית ספריות. בסדנא  המוצגת נתמקד בעיקר בהדרכת הורים תוך הבנת ההפרעה  וראיה אינטגרטיבית המשלבת הבנה וידע בטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי עם דגש על הטיפול הרציונאלי אמוטיבי התנהגותי , שילוב  עקרונות התנהגותיים, עקרונות של מיינדפולנס וסכמה תרפיה. בסדנא ישולבו  גם עקרונות מפרוטוקולים מתאימים . סדנא יישומית וחוויתית.

דותן נעמי, פסיכולוגית חינוכית מומחית , מטפלת קוגניטיבית התנהגותית מומחית ומדריכה, מטפלת ומדריכה גם בREBT בעלת ניסיון של מעלה מ 25 שנה בטיפול בילדים במגוון קשיים. מנהלת את קליניקת נעמי דותן בר"ג. מלמדת, מרצה ומדריכה אנשי מקצוע בתוכניות המובילות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. חלוצה בפיתוח כלים לטיפול , מחברת הספר  "לשנות באמת"  וחוברת העבודה "לשנות באמת".

ד"ר חסינטו ענבר

 

הטיפול  הטראנסדיאגנוסטי הקבוצתי מבוסס  CBT מתבסס על כך שהפרעות אלה – דיכאון וחרדות למיניהן – חרדה מוכללת, חרדה ביצוע, חרדה חברתית, חרדת בריאות ועוד– מאופיינים בתהליכים, מרכיבים וגורמים שהם משותפים להן ופעמים מתבטאים בקו-מורבידיות, מופיעים יחד.

הסדנה תכלול בין היתר:

* עקרונות הטיפול הטראנסדיאגנוסטי הקבוצתי.

* המשגה ותכנית טיפולית מעשית וישומית, ל- 14 פגישות

* התערבויות אפקטיביות ממוקדות בחוזקות , במשאבים ובמיוחד בשליטה עצמית

* הגורמים הטיפוליים בקבוצה טראנסדיאגנוסטית, על פי Yalom & Leszcz (2005)  , Inbar (2023).

ענבר חסינטו, ד"ר בפסיכולוגיה קלינית, מדריך ומטפל ב- CBT  מדריך ומטפל בטיפול זוגי ומשפחתי, מדריך ומטפל בטיפול קבוצתי, משלב פסיכותרפיה חיובית ולוגותרפיה בטיפולים קליניים ובהדרכה.    מורשה לטיפול ולהוראת מדעי ההיפנוזה. מרצה במוסדות אקדמיים  ולהכשרת מטפלים ומדריכים.

ענבל טננבאום

 

בעלי ADHD רבים סובלים מקשיים ביחסים בין אישיים, תחום שיש אליו פחות מודעות לעומת תחומים אחרים שנפגעים בגלל ההפרעה. בסדנה נלמד כיצד תסמיני הפרעת קשב משפיעים על היחסים הבין אישיים- החל בילדות, דרך גיל ההתבגרות ועד הבגרות כולל יחסים עם חברים וקבוצת השווים, עמיתים ומעסיקים בעבודה, הורות ומשפחה, זוגיות ומיניות ואף נרחיב על חרדה חברתית שהיא נפוצה יחסית אצל בעלי ADHD.
בנוסף, נתרגל כלי של סינגור עצמי שיסייע למטופל לזהות כיצד הפרעת הקשב שלו קשורה לבעיה אישית או לקונפליקט מסוימים וכיצד לתווך את הקושי ולבקש עזרה מול אחר משמעותי.

טננבאום ענבל, מומחית בטיפול במבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז. עוזרת למבוגרים עם הפרעת קשב לנהל את ההפרעה שלהם בכל תחומי החיים, במיוחד בתחום התעסוקתי ובשילוב עם הפרעות נפשיות. עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית CBT מומחית, מטפלת Cog-Fun תעסוקתי מומחית. מטפלת בקליניקה פרטית, מנחת קבוצות ומרצה על הפרעת קשב וריכוז במבוגרים בנושאים מגוונים.

ד"ר עודד יובל

תחושת הבטחון וברית טיפולית חזקה חיוניות להצלחת הטיפול. הסדנה תעסוק בטכניקות מבוססות מחקר לאימון הטון הוגאלי ולויסות העוררות הסימפטטית. נחדד מושגים שניתן לשלב בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי כגון : חלון הסובלנות Window of Tolerance, נלמד לזהות מצבי עוררות יתר והצפה ומצבים בהם ישנה עוררות חסר. נתרגל טכניקות יעילות כחלק משילוב מסלולים מ"למעלה למטה" ומ"למטה למעלה" במפגש הטיפולי. הסדנה תלווה בהדגמות של ניטור פיזיולוגי בזמן אמת ובתירגול עם אפליקציות ביופידבק מתקדמות המתאימות לשימוש בטלפונים ניידים.

*הסדנה מוגבלת ל15 משתתפים בלבד

ד"ר יובל עודד, בעל תואר שלישי בפסיכולוגיה, מומחה בתחום הפסיכופיזיולוגיה היישומית ובטיפול קוגניטיבי התנהגותי. יזם ומפתח תוכנות ואפליקציות לניטור לחץ ולאימון ביופידבק.

אפרת מעיין

בכל אחד מאיתנו יש היבטים שאנחנו לא אוהבים – חלקים דחויים שאנחנו נוטים להדחיק או להכחיש. לפעמים אנחנו לא מסוגלים להכיר בצד החלש והפגיע שבנו- בנזקקות שלנו, ולפעמים דווקא בחלקים תוקפניים או ברגשות שמביכים אותנו. היבטים ורגשות אלו נשארים מודחקים מהתודעה – והופכים בסופו של דבר ל"שדונים" שמנסים לנהל את התנהגותנו ורגשותינו. את אותם חלקים שאנחנו חווים כ"זרים" לאישיות שלנו יש לנו נטייה להשליך על אחרים, מה שעלול לגרום לכך שנייחס להם תכונות ורגשות שאנחנו לא אוהבים ואז נחוש דחייה וסלידה כלפיהם. אבל  אם נכיר את השדונים שבנו, ונלמד להכיר בהם ולהתיידד איתם – נרוויח חופש ושלום פנימי ואז תהיה לנו יכולת טובה יותר לקבל את האחר והשונה מאתנו.

הסדנא תעניק הזדמנות ללמוד באופן חוויתי ומתוך התנסות, את השימוש בשפה טיפולית ייחודית שנקראת "ארץ יצורי הנפש". דרכה נלמד להכיר את השדונים הפנימיים שלנו, לזהות איזה מהם מושלכים על אחרים, לפתח יכולת להתיידד איתם ולהתחבר למשאבים ולכוחות המצמיחים שבתוכנו.

נעסוק ביכולת להשכין שלום פנימי בתוכנו ובחיבור בין החופש הפנימי שלי כמטפל/ת להכיר את היבטי הצל שלי – לבין היכולת שלי לקבל את האחר והשונה או התנהגויות שמורכב לנו איתן אצל מטופלנו ,וגם אצל אנשים שאנחנו חווים כשונים מאיתנו.

משתתפי הסדנא ירכשו כלים פרקטיים לטיפול בילדים ומבוגרים, לעידוד היכולת לוויסות רגשי, מודעות עצמית, שיח על רגשות, העצמה וחיבור למשאבים נפשיים.

אפרת מעיין, פסיכולוגית קלינית יוצרת שפת "ארץ יצורי הנפש", מנהלת מרכז לטיפול בעזרת בעלי חיים בקהילה לגמילה מהתמכרויות "רטורנו", מרצה, מכשירה ומדריכה אנשי טיפול, מפתחת כלים טיפוליים יצירתיים. עובדת שנים רבות עם מבוגרים, בני נוער וילדים ובעלת ניסיון רב בטיפול בטראומה, פגיעות מיניות, התמכרויות ועוד.

שמרית תלרז הכהן

CBT ו-ACT הן שתי גישות יעילות בעלות שורשים תיאורטיים והיסטוריים משותפים אשר התרחקו אחת מהשניה מרחק ניכר. כמטפלים, אנו שואלים את עצמנו שאלות בסיסיות אשר כל גישה תענה באופן אחר: מה הן מטרות הטיפול? הפחתת מצוקה או הגברה של משמעות בחיים? האם מתן אבחנות למטופלים מקדם אותנו, או "תוקע"  אותנו? מהו המנגנון באמצעותו חשיפה לרגשות ותחושות שליליות מקדמת את הבריאות הנפשית שלנו? האם יש לעסוק בתוכן של המחשבות האוטומטיות או ביחס שלנו אל המחשבות? כמו בקונפליקטים רבים, אם נלמד שישנה יותר מאמת אחת, נוכל לשאת את הניגודים. נדבר בסדנא על פתרונות ודרכים פרקטיות לשלב טכניקות שונות מכל אחת מהגישות ולגשר על הסתירות בינהן, מבלי לוותר על אף אחת מהן.

ד"ר תלרז כהן שמרית, פסיכולוגית קלינית מדריכה, חברה מומחית מדריכה באיט"ה, מורשית להיפנוט. מנהלת שירותי הייעוץ  לסטודנט במכללה האקדמית בית ברל ומרצה בתוכנית לתואר שני לטיפול באומנות. בעלת הכשרה בטיפול פסיכודינמי,CBT, ACT. אופטימית נצחית ומאחת קרעים מקצועית. קליניקה פרטית בפתח תקווה.

סדנאות קצרות- יום ד', 14/02/24

ד"ר דליה אלוני

Positive CBT הינה גישה המשלבת את ממצאי המחקר והכלים הטיפוליים של הפסיכולוגיה החיובית (PP) והטיפול הממוקד פתרון בעיות (SFBT), בתוך מסגרת של הבנה וכלים קוגניטיביים התנהגותיים ((CBT. תכליתה של תפיסת עולם מקצועית ייחודית זו, היא להציע כלים טיפוליים כדי לזהות את היכולות והחוזקות, להעצים כוחות ומשאבים, למקד את הקשיים, לעודד חיפוש יזום אחר פתרונות, להקפיד על העצמת תחושת המסוגלות ומיקוד השליטה הפנימי של הילד או המבוגר, לכל אורך התהליך. היא מכוונת לעתיד, מוסיפה התמקדות ביכולות, ערכים, כישורים והזדמנויות חדשות, שניתן להטמיע בחיי היום יום, במצבים של שגרה ומשבר. 

ד"ר אלוני דליה, פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית-התנהגותית CBT, מרצה וחוקרת באקדמיה, פסיכולוגית בתיכון, בעלת קליניקה פרטית, יוצרת ערכת עוצמה-לגלות את החוזקות.

ד"ר דליה אלוני

Positive CBT הינה גישה המשלבת את ממצאי המחקר והכלים הטיפוליים של הפסיכולוגיה החיובית (PP) והטיפול הממוקד פתרון בעיות (SFBT), בתוך מסגרת של הבנה וכלים קוגניטיביים התנהגותיים ((CBT. תכליתה של תפיסת עולם מקצועית ייחודית זו, היא להציע כלים טיפוליים כדי לזהות את היכולות והחוזקות, להעצים כוחות ומשאבים, למקד את הקשיים, לעודד חיפוש יזום אחר פתרונות, להקפיד על העצמת תחושת המסוגלות ומיקוד השליטה הפנימי של הילד או המבוגר, לכל אורך התהליך. היא מכוונת לעתיד, מוסיפה התמקדות ביכולות, ערכים, כישורים והזדמנויות חדשות, שניתן להטמיע בחיי היום יום, במצבים של שגרה ומשבר. 

ד"ר אלוני דליה, פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית-התנהגותית CBT, מרצה וחוקרת באקדמיה, פסיכולוגית בתיכון, בעלת קליניקה פרטית, יוצרת ערכת עוצמה-לגלות את החוזקות.

פרופ' יואל אליצור

מחקרים של העשור האחרון מעידים על שיעור משמעותי של ניכור ונתק ביחסים בין הורים וילדים בוגרים. בחלק גדול מהמקרים הנתק מעורר מצוקה נפשית חריפה, אך ישנם גם מצבים של התרחקות פונקציונלית שתורמת להתמודדות עם יחסים קשים ונוקשים. הסדנה תתחיל בהערכת מרכיבים של ניכור דיספונקציונלי בשני הצדדים לאור מחקרים עדכניים. לאחר מכן נעבור להצגה ותרגול של גישה אינטגרטיבית המעודדת תהליכים של תיקון ופיוס. גישה המשלבת התערבויות פרטניות עם כל צד לצד התערבויות ממוקדות קשר.

פרופ' אליצור יואל, פסיכולוג קליני, חינוכי ורפואי. מדריך מוסמך בפסיכותרפיה, דיאגנוסטיקה, פסיכולוגיה רפואית, היפנוזה, טיפול זוגי ומשפחתי, וטיפול קוגניטיבי התנהגותי. המגמה לפסיכולוגיה חינוכית וקלינית של הילד, ביה"ס לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים.

עוסק בהכשרת מטפלים יחד עם הדרכה וטיפול בקליניקה פרטית.

פרופ' אהוד בודנר

התפתחותן של טכנולוגיות חדשות במחיר שווה לכל נפש (עלות של טלפון חכם) מאפשרת שילוב מציאות מדומה בפסיכותרפיה ובטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. בסדנה בת יום זו תתאפשר למשתתפים חוויה של סביבות החשיפה השונות שבקסדה (מכונית, מטוס, מעלית, תיקנים וכו') ויושם דגש על איתגור הדיאלוג הפנימי בעת החשיפה ועל שילוב טכניקות הרפיה ודימיון מודרך. כמו כן, תוצג דוגמא של טיפול באמצעות מציאות מדומה ויתקיים דיון במקרה/מקרים שיובאו על ידי המשתתפים ינתנו חומרים לקריאה.

פרופ' בודנר אהוד, פסיכולוג קליני ורפואי, מומחה מדריך (גם באיט"ה), סגל (פרופ') – הוראה ומחקר באונ' בר-אילן. ניסיון קליני: היחידה לטיפול בסטו' אונ' ת"א, מכון אונקולוגי שיבא, קב"ן בצה"ל, מתנדב ביח' להיפנוזה קלינית, בי"ח וולפסון, פרקטיקה פרטית

תהליך למידה תיכוני ועל תיכוני מלווה פעמים רבות בקשיים רגשיים ותפקודיים. המענה הניתן לקשיים אלה מתפצל לרוב בין טיפול רגשי לבין לימוד של אסטרטגיות למידה אפקטיביות. יחד עם זאת, הקשיים הרגשיים והתפקודיים משולבים זה בזה ומזינים זה את זה. בעבודתי ארוכת שנים עם סטודנטים  פיתחתי מודל עבודה אינטגרטיבי הנותן התייחסות לשלושה ממדים עיקריים: ה"נרטיב הלימודי" המורכב אתו מגיע המטופל, עבודה מטה קוגניטיבית ועבודה התנהגותית על מיומנויות הלמידה שלו. בסדנה נלמד את מודל העבודה ונכיר כלים קוגניטיביים, מטה קוגניטיביים והתנהגותיים העוזרים למטופלים להתמודד עם אתגרי הלמידה. הסדנה מיועדת למטפלים העובדים עם אוכלוסיית סטודנטים ותלמידי תיכון סביב קשיים בעולם הלמידה ודורשת ידע בסיסי ב CBT.

גומא טל, פסיכולוגית, מטפלת מומחית ב CBT ומדריכה מוסמכת באיטה. מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית בבנימינה, מנהלת ארצית של 'אשנב השכלה' – ארגון בתחום השיקום בבריאות הנפש המלווה סטודנטים, זכאי סל שיקום. בעבר מטפלת ומדריכה ב CBT ובטיפול רגשי לימודי במדור הקליני באוניברסיטת חיפה. מרצה בתחום מיומנויות למידה. עמיתה במכון 'שיטות'.

ד"ר יופ מאיירס  ד"ר רות דרדיקמן- עירון

מחקרים רבים מגישות טיפוליות שונות מדגישים את תפקידה של הברית הטיפולית בהשגת שינוי מיטיב ויציב בטיפול. בסדנה זו נציג את מושג הברית הטיפולית המודעת והלא מודעת בשיטת הטיפול של פוביה מרגשות   .(McCullough – Valiant, 1997) זוהי שיטת טיפול אינטנסיבית המבוססת על ההנחה שקשיים נפשיים רבים נובעים מקונפליקטים פנימיים לגבי  ביטוי רגשות, או "פוביה" מרגש.  שיטה זו מציעה מודל אינטגרטיבי המכוון לאפשר למטופל להתחבר לחוויה הרגשית ולהשתמש ברגשותיו באופן אדפטיבי, על ידי שילוב מושגים תיאורטיים  וטכניקות מהתחום הקוגניטיבי – ההתנהגותי, הדינמי, החוויתי והמערכתי.

נושאי הסדנה:

1.מאפיינים של ברית טיפולית מודעת

2.מאפיינים של ברית טיפולית לא מודעת

3.דרכים לחיזוק הברית הטיפולית המודעת והלא מודעת

4.הקשבה לתקשורת המילולית והבלתי מילולית שהמטופלת משדרת ביחס לברית הטיפולית, ושימוש בתקשורת זו להכוונת ההתערבויות הטיפוליות.

הלימוד יהיה במתכונת סדנאית, וילווה בקטעי וידאו של טיפולים אמיתיים, ובהתנסות חוויתית של המשתתפים.

משתתפים המעוניינים בכך, יוכלו להציג קטעי וידאו  או תמליל מפורט של טיפולים שלהם להדרכה ודיון.

ד"ר מאיירס יופ, פסיכולוג קליני ומדריך, לשעבר ראש המגמה לפסיכולוגיה קלינית של הילד באוניברסיטה העברית. מטפל ומדריך מוסמך ע"י הארגון הבינלאומי לטיפול דינמי חוויתי (IEDTA). בוגר תוכנית ההכשרה בטיפול קוגניטיבי של מכון בק ושל מכון אליס.

ד"ר דרדיקמן עירון רות, פסיכולוגית קלינית מדריכה, מטפלת ומורה מוסמכת ע"י הארגון הבינלאומי לטיפול דינמי חוויתי (IEDTA).  מנהלת המרפאה לבריאות הנפש של קופ"ח מאוחדת בחיפה.

טובה נר

מטרת הסדנא הנה לספק כלים מעשיים לטיפול והתערבות במצבים בהם ילדים מתקשים בוויסות רגשי, כגון: פחד נטישה,  קושי בפרידה מההורים, בעיות חברתיות ,התפרצויות כעס ועוד. הסדנא מבוססת על תכנית "מגן זהב של הבובה אפרת ותיבת האוצרות ",המוכרת על ידי משרד החינוך. נלמד כיצד ליישם באופן יצירתי את מודל אפר"ת באמצעות הבובה אפרת, פרי יצירתי האישית. נכיר את תיבת האוצרות של הבובה והכלים הקסומים שבה, אשר הופכים כל טיפול והתערבות בילדים לחוויה מעצימה עבורם.

נר טובה, M.S.W  בוגרת ביה"ס לפסיכותרפיה cbt מדריכה בתהליך הסמכה בcbt ובemdr מחברת הספרים: "הבובה אפרת מלמדת להתמודד עם פחד," הספר השני בסדרה :" הבובה אפרת עוזרת להתמודד כשההורים נפרדים." מנחת הורים מוסמכת , מטפלת משפחתית , מטפלת בטראומות ובחרדות בשיטת הemdr

מיכאל פרנקל

הכרות עם עולם הבינה המלאכותית, האינטראקציה בינו לבין נפש האדם, ההשלכות על עולם הטיפול הנפשי, ויישומים עדכניים בעולם ה CBT.

נלמד להכיר את מושגי הבסיס, ההזדמנויות והסכנות, המגבלות הטכנולוגיות והאתיות.

נחווה יחד את הכלים הפופולריים והרלוונטיים על שימושיהם השונים, ונערוך סימולציות כמטפלים ומטופלים בשיטות CBT  שונות.

נפגוש את העולמות המתפתחים של טיפול וידאו, טלפון וצ'ט, ואת האפליקציות החדשות למוניטורינג והעצמה של תהליך הטיפול.

פרנקל מיכאל, פסיכולוג קליני מדריך, עוסק בנפש, חברה, תרבות, טכנולוגיה ואקולוגיה.יועץ ויוזם בתחום הפסיכולוגיה והטכנולוגיה. יוצר דיגיטלי, דובר, ומארגן כנסי AI & I בנושא פסיכולוגיה,חברה, יצירה ובינה-מלאכותית.

דנה בר שור

אליס ובק התמקדו בזיהוי אמונות קוגניטיביות לא רציונליות והציעו למטופל לאתגר דפוסי חשיבה שליליים ולא אדפטיביים, במטרה להחליפם בדפוסים שיגרמו לו להרגיש טוב יותר. תוכן המחשבה מצוי במרכזו של תהליך ההבנייה הקוגניטיבית ולמעשה השינוי מתחולל בתוכן.

לעומתם, טיפול בקבלה ומחויבות מבקש להניח לקיומן של מחשבות בכל תוכן שהוא, ומתמקד ביחס שלנו אליהן. כלומר, מטרת הטיפול אינה להרגיש יותר טוב אלא להיות יותר טובים בלהרגיש.

לשנות את התוכן? לקבל אותו? הבנייה קוגניטיבית? הפרדה קוגניטיבית?

השימוש בצילום ותצלומים בטיפול מאפשר לגשר על הפער בין התפיסות הללו ומייצר תנועה בין המיקוד בתוכן לאופן שבו אנו מגיבים ומתייחסים אליו.

ההתבוננות של המטופל על מציאות חייו דרך עדשת המצלמה ומיקוד בהיבטים חזותיים וצורניים המייצגים את המחשבה, מאפשר ליצור מרחב בין המחשבות ל"עצמי" ובחירה אם לעסוק במחשבה או להתמקם מולה מתוך עמדה אחרת. 

תהליכים אמנותיים מעולם הצילום מאפשרים לנו להתבונן על מציאות חיינו באופן שונה, לערער על התפיסות האוטומטיות, ולהיפתח בפני אפשרויות חדשות להבנת המציאות, וזאת דרך שימוש במאפיינים חזותיים.

בסדנה חווייתית הכוללת התנסות והדגמה, אציג את האופן בו ניתן לגשר וליצור מעבר חלק ואינטגרטיבי בין האפשרויות השונות לעבודה עם תוכן פסיכולוגי כמחשבות באמצעות צילום טיפולי, ואציג מודל שפיתחתי בבריאות הנפש לטיפול אקט קבוצתי דרך צילום. 

בר שור דנה, מטפלת באמנות ותיקה ופסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית מומחית ומדריכה מוכרת באיט"ה. עובדת כמנהלת יחידת ה cbt במרכז הרפואי לב השרון ובקליניקה פרטית בשדה ורבורג. בעלת ניסיון רב ב בריאות הנפש (גהה, לב השרון), מומחית בשילוב בין גישות מבוססות מחקר לכלים אמנותיים (אמנות, כתיבה, צילום) ובפיתוח פרוטוקולים ייחודיים לטיפול בטראומה, הפרעות אכילה ועוד, חוקרת וכותבת על טיפול באמצעות חוויה, מנחה קבוצות ומפתחת כלים לעזרה עצמית.

סדנאות בינוניות- יום ב'+יום ג', 12-13/02/24

עדי מנצור אופנהיימר

מרשה לינהאן, מייסדת שיטת טיפול התנהגותי דיאלקטי (DBT), מניחה כי הפרעה בוויסות הרגשי גורמת לחוסר יציבות בכמה תחומי חיים, ואחד מהם הוא התחום הבין-אישי. מחקרים מוכיחים כי מטופלים שיש להם הפרעת אישיות גבולית רגישים מאוד לאיומים בין-אישיים, ובעיקר לרמזים לדחייה בקשר, ועל כן לעיתים קרובות עלולים להיווצר דפוסים בין-אישיים מקוטבים ולא אדפטיביים: פסיביות וריצוי של האחר, ומנגד אגרסיביות ועימות חזיתי. דפוסים אלו מקשים עליהם לפתור בעיות באסרטיביות ולקבל החלטות יעילות. בסדנה נתמקד בלמידה חווייתית של המיומנויות ליעילות בין-אישית, נתרגל בקבוצות קטנות ונלמד אסטרטגיות להטמעה בקליניקה ובחיים האישיים.

אופנהיימר מנצור עדי, עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית. שותפה במכון הירושלמי לטיפול DBT. מטפלת, מנחת קבוצות ומכשירה אנשי מקצוע בטיפול DBT. בוגרת קורסים מתקדמים בטיפול DBT מטעם Behavioral Tech בארצות הברית ו-British Isles DBT training בבריטניה.

עדי מנצור אופנהיימר

מרשה לינהאן, מייסדת שיטת טיפול התנהגותי דיאלקטי (DBT), מניחה כי הפרעה בוויסות הרגשי גורמת לחוסר יציבות בכמה תחומי חיים, ואחד מהם הוא התחום הבין-אישי. מחקרים מוכיחים כי מטופלים שיש להם הפרעת אישיות גבולית רגישים מאוד לאיומים בין-אישיים, ובעיקר לרמזים לדחייה בקשר, ועל כן לעיתים קרובות עלולים להיווצר דפוסים בין-אישיים מקוטבים ולא אדפטיביים: פסיביות וריצוי של האחר, ומנגד אגרסיביות ועימות חזיתי. דפוסים אלו מקשים עליהם לפתור בעיות באסרטיביות ולקבל החלטות יעילות. בסדנה נתמקד בלמידה חווייתית של המיומנויות ליעילות בין-אישית, נתרגל בקבוצות קטנות ונלמד אסטרטגיות להטמעה בקליניקה ובחיים האישיים.

אופנהיימר מנצור עדי, עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית. שותפה במכון הירושלמי לטיפול DBT. מטפלת, מנחת קבוצות ומכשירה אנשי מקצוע בטיפול DBT. בוגרת קורסים מתקדמים בטיפול DBT מטעם Behavioral Tech בארצות הברית ו-British Isles DBT training בבריטניה.

ד"ר עופר פלד

סכמה תרפיה פותחה כמסגרת טיפולית המסייעת למטופלים למצוא בקשרים המשמעותיים מענה לצרכים הרגשיים הבסיסיים, בדרכים נאותות ויעילות.

זרם הנויופיסיכואנליזה עוסק בממשק שבין ביולוגיה לפסיכואנליזה ובאופן ספציפי בתרומה של חקר המח לפסיכותרפיה. יאק פאנקספ פסיכולוג קליני ונוירופיזיולוג (1943-2017) אפיין 7 מערכות רגש מולדות, באמצעות סדרת ניסויים ביונקים, ותרם להבנת היסודות הרגשיים של האישיות.

בסדנה ננסה ליצור גשר בין שתי הגישות הללו וכיצד הן יכולות לכוון את ההתערבויות הטיפוליות. נעזר במקרים טיפוליים של משתתפי הסדנה להדגים: זיהוי, המשגה ודיוק התערבות טיפוליות, באמצעות משחקי תפקיד ותרגול.

הסדנה מיועדת לבעלי הכרות טובה עם מושגי הסכמה תרפיה וההתערבויות הטיפוליות האופייניות לגישה זו.

ד"ר פלד עופר, פסיכולוג קליני בכיר, פסיכולוג חינוכי מומחה, מנהל ביה"ס ל-CBT פרט, משפחה, קהילה ומנהל המרכז לסכמה תרפיה רעננה, ישראל. מדריך מוסמך בפסיכולוגיה קלינית, באיט"ה ובחברה הבינלאומית לסכמה תרפיה (ISST). מרצה בתוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזקנה, במרכז האקדמי רופין.

רעות קאפח

בעשורים האחרונים החל שימוש הולך וגובר בשימוש בטכנולוגיות כאמצעי לקידום רווחה נפשית. לטכנולוגיות כגון: בינה מלאכותית, מציאות מדומה, מציאות רבודה, ועוד יש פוטנציאל רב לקידום טיפולים נפשיים מוצלחים, קצרים, חסכוניים וזמינים לקבוצות גדולות באוכלוסייה.

בסדנה זו נלמד נכיר ונתנסה בכלים טכנולוגיים שונים (מציאות מדומה, רבודה, אווטאר, chat GPT ועוד) ומבוססי ראיות. מטרת הסדנה הנה לקדם את הכישורים הטיפוליים הקיימים ולהתאים את חדר הטיפול למציאות המשתנה.

קאפח רעות, דוקטורנטית לעבודה סוציאלית, חוקרת בתחום שינויים קוגניטיביים ושימוש בטכנולוגיה מציאות מדומה וייצוגים מדומים. מרצה בתוכנית פסגות. מטפלת בילדים, מתבגרים וצעירים בקליניקה פרטית ברחובות. בעבר רכזה את היחידה לטיפול  CBT ילדים ונוער, במרפאה לבריאות הנפש, ביה"ח באר יעקב נס ציונה.

ד"ר ויטלי טבלב

ושעברו אירועים של התעללויות, טרור, חוסר ודאות, תאונות דרכים ועוד. גם אנשים שסובלים מהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, דיכאון התקפי פאניקה או חרדה מדווחים על הבזקי זכרונות או דימויים בלתי רצויים, חוזרים ונשנים. דימויים אלו עולים לעולם הפנימי בצורת בתמונות מוחשיות, צבעוניות, הם חווים קושי לחסום אותן ומעוררים מצוקה רבה.

בסדנה נתמקד בטיפול CBT בדימויים חודרניים מכאיבים. נכיר טכניקות ויזואליות-רגשיות המכוונות לשכתוב הזיכרון החודרני והטראומתי, מחיקת התמונות החודרניות והטמעה קוגניטיבית-רגשית של דימויים ויזואליים חלופיים, מרגיעים ומעשירים את עולמו הפנימי של מטופל. הפרוטוקול עוזר למטופל לעדכן את הזיכרון הטראומטי ולהבנות זיכרון מחדש.

במהלך הסדנה ננתח מקרים קליניים על פי המודל המתואר.   

מטרת הסדנה – להכיר ולתרגל פרוטוקול לטיפול קצר-מועד בזכרונות או דימויים בלתי רצוניים שעולים בצורה ויזואלית (תמונה או סרט) וגורמים לסבל. הפרוטוקול מתאים למצבים והפסיכופתולוגיות בהם מדווחים מטופלים על תסמינים חודרניים חזותיים הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים ונוער.

ד"ר טבלב ויטלי, קרימינולוג קליני מורשה, מומחה ומדריך בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, בפסיכותרפיה ילדים ונוער ובפסיכותרפיה ממוקדת רגש (EFT). מטפל ב'מצפן קליניק' בתל אביב ומרצה במכון פסגות.

פרופ' יונתן הפרט

אלעד זלוטניק

איומי ליבה הם התוצאות הקטסטרופליות שמהן אדם מפחד אם הוא לא ימנע או יעסוק בהתנהגויות ביטחון. איומי ליבה מופיעים בהפרעות שונות והם בעלי תוכן מגוון ביותר אך לעיתים קשה לזהות אותם. התמקדות באיומי לימה משפרת תוצאות טיפול ובעיקר את יכולת ההכללה שלו. למרות שההתייחסות לאיומי ליבה נפוץ בשדה הקליני, נכתב עליהן מעט מאד בספרות הקלינית ועוד פחות בספרות המחקרית. בסדנה נלמד כיצד לזהות חרדות ליבה באופן שיטתי, וכן איך לבנות חשיפות או ניסויים התנהגותיים סביב חרדות הליבה.

פרופ' הפרט יונתן, פרופסור לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודתו מתמקדת בהבנת המנגנונים הכרוכים בשימור חרדה ודיכאון פתולוגיים והטיפול בהם. לאחרונה, הוא עובד על הרחבת ההבנה שלנו בנוגע להתערבויות בדמיון.

זלוטניק אלעד, דוקטורנט מתקדם בפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודתו מתמקדת בהבנת איומי ליבה, הערכתם והשפעתם על פסיכותרפיה.

סדנאות בינוניות- יום ג'+יום ד', 13-14/02/24

ד"ר יוסי אדיר

בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי התפיסה הינה "תשנו את הקוגניציה או את ההתנהגות, והרגשות ישתנו בהתאם" ולכן אין בהכרח צורך להתמקד ברגשות באופן ישיר. במדיטציות לומדים לזהות, להתבונן, לקבל את הרגש ולא להתנגד לו או לשנותו. כמובן שב CBT, כמו בכל גישה טיפולית,  יש מקום והתייחסות לרגש,  אך מטפלים רבים טוענים כי אין צורך "לגעת ברגש" ישירות אלא בדרך עקיפה, דרך המחשבות או התפיסות,  המילים  ולא דרך "הלב", עולם הרגשות והתחושות. בסדנא זו נתמקד ברגשות,  בחקירת ובקבלת הרגש (לא רק הנעים אלא גם הלא נעים), ניגע בשינוי (אם ישנו צורך), לא רק "דרך הראש" אלא בדרך הרגשית,  הפיזית, והרוחנית ונתייחס לתהליך הרגשי שעובר המטופל/המטפל במהלך הטיפול. נלמד טכניקות כגון "חקירת הרגשות", "גשר רגשי" ועוד והבנתם/קבלתם, או שינויים מרגש לא מיטיב, לרגש בריא ומקדם ונעשה זאת בעיקר בדרך חווייתית/התנסותית.

*הסדנא מתאימה למטפלים ולפסיכותרפיסטים המעוניינים להעשיר את ארגז הכלים הרגשיים שברשותם.

**הקבלה לסדנא מותנית במחויבות המשתתפים להגיע לכל  שני ימי הסדנא,  מתחילה ועד לסופה.

ד"ר אדיר יוסי, פסיכולוג קליני, מדריך ומורשה להיפנוט והוראה בהיפנוזה, מדריך ב CBT, מחלקה המטולוגית, מרכז רפואי שיבא, תל השומר

ד"ר יוסי אדיר

בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי התפיסה הינה "תשנו את הקוגניציה או את ההתנהגות, והרגשות ישתנו בהתאם" ולכן אין בהכרח צורך להתמקד ברגשות באופן ישיר. במדיטציות לומדים לזהות, להתבונן, לקבל את הרגש ולא להתנגד לו או לשנותו. כמובן שב CBT, כמו בכל גישה טיפולית,  יש מקום והתייחסות לרגש,  אך מטפלים רבים טוענים כי אין צורך "לגעת ברגש" ישירות אלא בדרך עקיפה, דרך המחשבות או התפיסות,  המילים  ולא דרך "הלב", עולם הרגשות והתחושות. בסדנא זו נתמקד ברגשות,  בחקירת ובקבלת הרגש (לא רק הנעים אלא גם הלא נעים), ניגע בשינוי (אם ישנו צורך), לא רק "דרך הראש" אלא בדרך הרגשית,  הפיזית, והרוחנית ונתייחס לתהליך הרגשי שעובר המטופל/המטפל במהלך הטיפול. נלמד טכניקות כגון "חקירת הרגשות", "גשר רגשי" ועוד והבנתם/קבלתם, או שינויים מרגש לא מיטיב, לרגש בריא ומקדם ונעשה זאת בעיקר בדרך חווייתית/התנסותית.

*הסדנא מתאימה למטפלים ולפסיכותרפיסטים המעוניינים להעשיר את ארגז הכלים הרגשיים שברשותם.

**הקבלה לסדנא מותנית במחויבות המשתתפים להגיע לכל  שני ימי הסדנא,  מתחילה ועד לסופה.

ד"ר אדיר יוסי, פסיכולוג קליני, מדריך ומורשה להיפנוט והוראה בהיפנוזה, מדריך ב CBT, מחלקה המטולוגית, מרכז רפואי שיבא, תל השומר

רן אלמוג

הסדנה נועדה לשם העמקה של המפגש החווייתי שלנו עם אקט, וזאת בעזרת מעין "מדיטציה" על השאלה האקטית, שאלה שמנוסחת בצורה הבאה: Given a distinction between you and the experiences you are struggling with, are you willing to have these experiences, fully and without defense, as they are, and not as they say they are, and do what takes you in the direction of your chosen values, at this time, in this situation?

בתחילה נכיר לעומק את השאלה האקטית על מרכיביה ולאחר מכן נתנסה לאורך הסדנה הן אישית, הן בזוגות והן במרחב הקבוצתי בנוכחות ותנועה בהתאם לשאלה האקטית.

אלמוג רן, אני פסיכולוג קליני וד"ר לסוציולוגיה. עובד בקליניקה פרטית בתל אביב. משתמש באקט כגישה מרכזית בעשייה המקצועית שלי וגם מעבר לה.

ד"ר סרחיו מרצ'בסקי

בסדנה נדון על תקשורת טיפולית וכיצד להגביר את רמת שיתוף הפעולה בין המטפל למטופל בטיפול CBT. הסדנה תדון ותתרגל בעיות בשיתוף פעולה ותצביע על טעויות שכיחות שלדעתי נעשים בטיפול על ידי מטפלים רבים. אתאר, נדגים ונתרגל כיצד שילוב של טכניקות ושלבי הטיפול על פי תורת הריאיון המוטיבציוני יכולים להיטמע בתוך ה- CBT להגברת יעילותו והגברת רמת שיתוף הפעולה והמוטיבציה לביצוע תוכניות פעולה בין המפגשים. בנוסף לכך אתאר אדגים ונתרגם גישות דומות ליצירת קשר טיפולי וקביעת מטרות לטיפול, תוך איתור מבעוד מועד של מכשולים אפשריים בטיפול העתיד לקרוא.

ד"ר מרצ'בסקי סרג'יו, פסיכיאטר מומחה ומדריך CBT מוסמך. עבד לאורך השנים בנושאים שונים ומגוונים בתחום הפסיכיאטריה הכללית והתמחה עם השנים בהוראה והדרכה בשני נושאים עיקריים, הריאיון המוטיבציוני וה- CBT, כולל בתחום הטיפול בהתמכרויות.

יששכר עשת
י

הסדנא עוסקת בטיפול בקושי של ילד (ומתבגר) ודרכי התמודדות עם הקושי מתוך הסיביטי והאקט. ההורים (והמחנכת) הם סוכני השינוי המקנים את דרכי ההתמודדות בהנחיית המטפל. הגישה רואה בהתנהגות דרך יעילה חלקית להתמודד עם קושי. לכן בשלב הראשון ההורים מתחברים לקושי מזדהים, מאמינים, מקלים, ונותנים תקווה. ובהמשך בהנחיית המטפל מקנים דרכים אחרות להתמודדות. בגישה זו את המוטיבציה בונים ההורים בהנחיית המטפל. מהלך זה מחזק התקשרות בטוחה. כך טיפולים מתקצרים ובסיומם ילדים ממשיכים להתאמן בדרכי ההתמודדות ומשתמשים בהם לקשיים אחרים.

עשת יששכר, פסיכולוג קליני ורפואי. מדריך CBT וטיפול משפחתי. עובד עם מגוון הפרעות. מפעיל עבודה מערכתית בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. משלב התערבויות מעולם ה-ACT, פסיכולוגיה רפואית, ואמונות דתיות ורוחניות.

מג'ר שבתאי

בסדנה נפגוש את הכתיבה ככלי מתווך, מעצב ומתרגם תכנים, מחשבות ורעיונות ליצירת טקסט. הכתיבה כרוכה בקונפליקט. כוחות נוגדים פועלים ביצירתה. כתיבת טקסט עשויה להפוך עמימות לבהירות ואי-וודאות לוודאות. התבוננות בטקסט מאפשרת קיום דיאלוג עם תכנים ועם מניעים שהוא מעלה, כמו גם עם מסרים ותכנים שהוא מסווה ומסתיר.

ההתנסות בכתיבה ובעריכה מחדדת מודעות לביטוי; מצד אחד מניבה ביטוי חופשי וספונטני ומצד שני לומדת ריסון וריכוז לניסוח מסרים ולהעברתם.

התוצר בסדנה יהיה הגישה שיפתח ויגבש כל משתתף ליישום בעבודתו הטיפולית, ובתוך זה: הבעת עצמי, ביטחון בהבעת עצמי, התבוננות מבוקרת על ניסוח ועל בניית משפטים, הקשבה לגוונים ולרבדים בדיבורו של הזולת (מטופל/ת).

שבתאי מג'ר, פסיכולוג ייעוצי-תעסוקתי מומחה. קליניקה פרטית. מנחה קבוצות. מלמד ומנחה בהכשרה למקצועות ולעבודה בתחומי הטיפול, ייעוץ, הוראה והדרכה. משורר. פרסם ארבעה ספרי שירה. כותב ועורך מדור סקירת ספרים בכתב העת 'פסיכואקטואליה'. מנחה סדנאות כתיבה. מלווה כותבים ועורך. מתרגל טאי צ'י וצ'י קונג ומשלב מעקרונותיהם.

סדנאות ארוכות- ימים ב'+ג'+ ד', 12-14/02/24

ד"ר לי טיבי כהן  אביגיל שיץ ולטון   דר אשר שטראוס   ד"ר דני דרבי

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) הינה הפרעה נוירו-פסיכיאטרית, המאופיינת במהלך כרוני ומגביל. בעשורים האחרונים חלה התקדמות משמעותית בהבנת מאפייני ההפרעה ובטיפול בה ועדיין, כמחצית מהמתמודדים סובלים מסימפטומים מגבילים גם לאחר טיפולים מבוססי ראיות. בסדנא נעמיק בהבטים המעשיים בטיפול בהפרעה, באופן חווייתי. נעסוק בשונות הסימפטומטית המאפיינת את ההפרעה ונעמיק במנגנוני הליבה המשותפים לביטויים שונים של OCD. נתרגל היבטים מעשיים ומתקדמים של חשיפה ומניעת תגובה בהקשרים שונים. הסדנא תלווה בתרגול מונחה שיבוסס על דוגמאות שיביאו משתתפי הסדנא.

ד"ר טיבי כהן לי – פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת בגישה הקוגניטיבית התנהגותית בבית קוגנטיקה ובקליניקה פרטית. מחקריה עוסקים בהשפעותיהם של גורמים קוגניטיביים, קליניים ובינאישיים על מהלך ארוך-הטווח ותוצאות הטיפול של הפרעה טורדנית כפייתית.

שיץ ולטון אביגיל – פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת בבית קוגנטיקה ובעלת קליניקה פרטית רב צוותית המתמחה בטיפול אינטנסיבי-מערכתי בהפרעה טורדנית כפייתית. במסגרת הקליניקה מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. בעלת הכשרה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ובגישות גל שלישי ו-DBT בחסות אוניברסטת בר אילן.

ד"ר שטראוס אשר– פסיכולוג קליני מומחה, מטפל בגישה התנהגותית קוגניטיבית. מרצה וחוקר במכללה למנהל, ראשון לציון. מחקריו מתמקדים בהרחבת מודלים קוגניטיביים והתנהגותיים להבנה ולטיפול בהפרעות חרדה והפרעות אובסיסיביות-קומפולסיביות.

ד"ר דרבי דני – פסיכולוג קליני המומחה מדריך וד"ר למניות האדם. מייסד וממנהל בית קוגנטיקה מייסד שותף של היחידה לחקר טורדנות כפייתית ביחסים. לאורך השנים עסק בטיפול בטראומה מחקריו ופרסומיו עוסקים בהפרעה טורדנית כפייתי ביחסים, .OCD נפשית, הפרעות חרדה, פוסט טראומה, והתערבויות קצרות מועד.

ד"ר לי טיבי כהן  אביגיל שיץ ולטון   דר אשר שטראוס   ד"ר דני דרבי

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) הינה הפרעה נוירו-פסיכיאטרית, המאופיינת במהלך כרוני ומגביל. בעשורים האחרונים חלה התקדמות משמעותית בהבנת מאפייני ההפרעה ובטיפול בה ועדיין, כמחצית מהמתמודדים סובלים מסימפטומים מגבילים גם לאחר טיפולים מבוססי ראיות. בסדנא נעמיק בהבטים המעשיים בטיפול בהפרעה, באופן חווייתי. נעסוק בשונות הסימפטומטית המאפיינת את ההפרעה ונעמיק במנגנוני הליבה המשותפים לביטויים שונים של OCD. נתרגל היבטים מעשיים ומתקדמים של חשיפה ומניעת תגובה בהקשרים שונים. הסדנא תלווה בתרגול מונחה שיבוסס על דוגמאות שיביאו משתתפי הסדנא.

ד"ר טיבי כהן לי – פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת בגישה הקוגניטיבית התנהגותית בבית קוגנטיקה ובקליניקה פרטית. מחקריה עוסקים בהשפעותיהם של גורמים קוגניטיביים, קליניים ובינאישיים על מהלך ארוך-הטווח ותוצאות הטיפול של הפרעה טורדנית כפייתית.

שיץ ולטון אביגיל – פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת בבית קוגנטיקה ובעלת קליניקה פרטית רב צוותית המתמחה בטיפול אינטנסיבי-מערכתי בהפרעה טורדנית כפייתית. במסגרת הקליניקה מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. בעלת הכשרה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ובגישות גל שלישי ו-DBT בחסות אוניברסטת בר אילן.

ד"ר שטראוס אשר– פסיכולוג קליני מומחה, מטפל בגישה התנהגותית קוגניטיבית. מרצה וחוקר במכללה למנהל, ראשון לציון. מחקריו מתמקדים בהרחבת מודלים קוגניטיביים והתנהגותיים להבנה ולטיפול בהפרעות חרדה והפרעות אובסיסיביות-קומפולסיביות.

ד"ר דרבי דני – פסיכולוג קליני המומחה מדריך וד"ר למניות האדם. מייסד וממנהל בית קוגנטיקה מייסד שותף של היחידה לחקר טורדנות כפייתית ביחסים. לאורך השנים עסק בטיפול בטראומה מחקריו ופרסומיו עוסקים בהפרעה טורדנית כפייתי ביחסים, .OCD נפשית, הפרעות חרדה, פוסט טראומה, והתערבויות קצרות מועד.

ד"ר אוהד הרשקוביץ

הפרוטוקולCBT-TIME (Targeting Intolerance of Manifested Emotions)  הינו פרוטוקול טראנס-דיאגנוסטי שפותח על-ידי ד"ר אוהד הרשקוביץ והוצג בכנס האירופאי EABCT.
CBT-TIME הינו פרוטוקול טיפולי מאוחד המיועד להפרעות חרדה, OCD, אכילה, שינה, כעסים, טריכוטילומניה, ועוד בעיות הקשורות לביטחון עצמי כגון פרפקציוניזם, שתלטנות-יתר, וקושי בקבלת החלטות.
הפרוטוקול מתמקד במנגנונים הזהים לבעיות רבות, וכולל אסטרטגיות וכלים מובנים וברורים לכל מודול.

בסדנה נעבור על עקרונות ושלבי הפרוטוקול ודוגמאות ליישומו עבור סימפטומים שונים, יחד עם תרגול לימודי עבור הכלים.

למשתתפים בסדנה תנתן אפשרות להצטרף לקבוצת הדרכה בשימוש הפרוטוקול שמתקיימת אחת לשבועיים בזום ללא עלות.

ד"ר הרשקוביץ אוהד, בעל דוקטורט בפסיכולוגיה קלינית מהבי”ס לפסיכולוגיה מקצועית בשיקאגו (CSPP), מייסד ומנהל לשעבר של “מכון סי בי טי”, מנהל קהילתCBT Nest ,  קהילה עולמית של מעל 40,000 מטפלים בשיטת סי בי טי שמציעה סדנאות הכשרה מקוונות ופורומים להתייעצות עבור חבריה. ומפתח התכנית המקוונת לטיפול עצמי The Self Help Doctor.

רישום

הרישום לכנס יפתח בקרוב!

אנו מזמינים אתכם בינתיים לעיין בתוכנית הכנס ולשריין לעצמכם ביומן את תאריכי הכנס.

יש לך הצעה לוועד איט"ה?

מצויין! נשמח לשמוע. כתוב/י את ההצעה בטופס מטה ונשתדל להתייחס במהרה