לשנות באמ"ת – תוכנית השחמ"ט עשרה צעדים לטיפול CBT/ REBT בקשיים בוויסות רגשי של ילדים

גב' נעמי דותן
מגוון של הפרעות רגשיות מאופיינות בקשיים בוויסות רגשי, ובהן הפרעות חרדה, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות, הפרעה על הרצף האוטיסטי וקשיים בוויסות חושי. מודלים טיפוליים שונים נועדו לספק מענה טיפולי להפרעות אלו בילדים.
העבודה הטיפולית עם ילדים הינה מאתגרת ובעלת אפיונים ייחודיים ומחייבת את המטפלים התנהגותיים קוגניטיביים לתרגם את העבודה לשפתם של ילדים תוך אימוץ גישה "משחקית" יצירתית ומגוונת – על מנת לקדמם.
מטפלים העובדים עם ילדים יכולים להפיק מעבודה מובנית וברורה תוך בניית תכנית טיפולית המותאמת לשלבי ההתפתחות השונים ולסוגי ההפרעות שבהם מטפלים.
התוכנית לשנות באמ"ת – תוכנית השחמ"ט היא תוכנית אינטגרטיבית שפיתחה מנחת הסדנא ברוח המודל הטרנסדיאגנוסטי של בארלו (Barlow, 2011), המתייחס לוויסות רגשי באופן כללי במקום לטפל בסימפטום ובהפרעה ספציפית. התוכנית – המבוססת על הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בדגש על REBT, כלומר על הגישה הרציונלית-אמוטיבית-התנהגותית מבית מדרשו של אלברט אליס (Ellis, 1962) – מפעילה גם התערבות התנהגותית וגם עקרונות מהגשטלט.
התוכנית בנויה במתכונת של עשרה צעדים (מודולות) ליישום גמיש, בהתאם להפרעה של הילד ולגילאים שונים .

בסדנא תוצג התוכנית צעד אחר צעד, דרך מקירם טיפוליים, בהתאמה לילדים, תוך שימוש והתנסות בכלים טיפוליים חווייתיים ייחודים שפותחו ע"י מנחת הסדנא בהם: המשחק לשחק באמ"ת, , ערכת הרגשות המגנטית -"רגע של רגש" , טפסים חדשים לעבודה, ורעיונות יצירתיים נוספים המתאגדים לספר העומד לצאת לאור השנה.
המנחה: נעמי דותן פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית מומחית ומדריכה מוסמכת ב-CBT וב-REBT- מטעם מכון אלברט אליס בניו יורק. מטפלת ביופידבק מוסמכת. מרצה בתוכניות ההכשרה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי , מכשירה ומדריכה מטפלים. מנהלת את קליניקת נעמי דותן לטיפול בילדים ומפתחת המשחק הטיפולי לשחק באמ"ת ואת לוח הרגשות המגנטי רגע של רגש. nomidot.co.il .
דותן, נ. (2016). לשנות באמ"ת- תכנית השחמ"ט. (גרסה אלקטרונית). נדלה ב13/12/16 מאתר פסיכולוגיה עברית : www.hebpsy.net/articles/asp?id=3484 /;http;//
דריידן, ו' (1999). טיפול התנהגותי רציונלי-אמוטיבי: היבטים רציונליים בהפרעות ההתנהגותיות ורגשיות. כפר ביאליק: אח.
מלקינסון, ר' (1993). טיפול רציונלי-אמוטיבי: תיאוריה ויישום. שיחות, ז(3), 174-165.

Barlow D. H. (2011). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders. UK: Oxford University Press..
Digiuseppe, R. A., Doyle , K. A., Dryden, W., & Backx W. (2014). A practitioner's guide to rational emotive behavior therapy (3rd ed.). New York: Oxford University Press.
Ellis, A., & Bernard M. E (2006). Rational emotive behavioral approaches to childhood disorders: Theory, practice and research. New York: Springer..
Gross, J. J. (Ed.) (2015). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.

כנס איט"ה 2018 - פירוט הסדנאות קצרות

סדנאות קצרות יום ראשון 18/2/18 11:00 - 18:00 (6 שעות)

ד"ר ריצ'רד אורינג: אוסידי כהפרעת אישיות? מודל חדש לטיפול באוסידי והפרעות נלוות

מר נחי אלון ד״ר מיכאל זיו אור: מבוא לטיפול טראנסדיאגנוסטי לסימפטומים גופניים בלתי מוסברים ולמצבים רפואיים כרוניים. שילוב מודל קוגניטיבי התנהגותי עם טכניקות מדיטטיביות והיפנוטיות.

 • ד"ר נעמי אפל: מודל זה"ב בטיפול זוגי

ד"ר צופי מרום: "לא הביישן למד"- סדנת "טעימות" לטיפול בביישנות, דימוי עצמי נמוך וחרדה חברתית

ד"ר ויטלי טבלב: כלים רגשיים לטיפול ברגשות

ד"ר עידן אדרקה: טכניקות חדשניות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית

גב' נעמי דותן: לשנות באמ"ת – תוכנית השחמ"ט עשרה צעדים לטיפול CBT/ REBT בקשיים בוויסות רגשי של ילדים

ד"ר גיל מאור: טיפול במטופלים (ילדים ומבוגרים) הסובלים הפרעת קשב והיפראקטיביות- דגשים לשיפור תפקודי ניהול באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגות

ד"ר עודד בן ארוש ליאור כרמי: What is up (WhatsApp) with Obsessive-Compulsive and Related Disorders - recent updates of the neurological understanding of obsessive compulsive and related disorders to the clinical application of virtual hospitalization

• ד"ר יפתח יובל: ACT: עקרונות, אתגרים וכלים מעשיים

מיקי דורון MA MHA, אייל ורשביאק Msc, יוסי אריש MA: יישומים חדשים לשימוש במודל ה-SEE FAR CBT

מר אוהד נחום: עבודה עם הורים לילדים חרדתיים בגישת הסמכות החדשה וההתנגדות הלא-אלימה (NVR)

ד"ר ארנה נוימן: הגברת דימוי עצמי חיובי ומניעת דיכאון בגיל ההתבגרות – מודל הזדמנו"ת

גב' לנה קורץ אלמוג: טיפול מיני בשילוב CBT- Let's talk about sex

ד"ר דני דרבי: סדנא מעשית לטיפול ב ROCD

גב' רות ויניאר: הפרעות אכילה-מחוסר שגשוג ועד השמנת יתר- סדנא

מר דוד פוטיק: החורף מתקרב ! – פרוטוקול משולב של תרפיית EMDR וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי בדימויים של הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD Imagery) שהופיעו לאחר צפייה בסדרת הטלוויזיה 'משחקי הכס'

דר' מיכל צור דחוח ופרופ' אהוד (אודי) בודנר: טיפול במוזיקה על בסיס מיינדפולנס לחולים בדיכאון ברמיסייה: היכרות עם השיטה והתנסות אישית חווייתית קצרה עם השיטה.

כנס איט"ה 2018 - פירוט הסדנאות ארוכות
סדנאות ארוכות יום שני 19/2/18 9:00 - עד שלישי 20/218 בשעה 18:00 (14 שעות)

מר דן ברזילי: מודל לטיפול אינטגרטיבי בהפרעות קשב

 • Alexandra Klein Rafaeli, PsyD: Interpersonal Therapy (IPT) – An Introductory Workshop

מר אורי הרמן: שילוב בין המתודה של "התמקדות" ((FOCUSING לבין שפת הפסיכולוגיה החיובית כמנוף להעמקה ואופטימיזציה של הטיפול.

ד"ר שרה פרידמן: מציאות מדומה: כל מה שרצית לדעת

ד"ר רן אלמוג: סדנת ACT מתקדמת

גב' שני כהן: סדנת "סלפי" – "SELFIE" פרוטוקול לטיפול בסוגית ה"עצמי", ילדים מתבגרים ומבוגרים

ד"ר סרג'יו מרצ'בסקי: דיון על עקרונות ההדרכה ב- CBT לאור מודל רמת המיומנויות (competence levels)

פרופסור תמי רונן: הכח החיובי של הדמיון: שימוש בדמיון ככלי לאבחון, טפול הערכה בגישה ההתנהגותית קוגניטיבית

ד"ר גבי גולן: התנסות בהיפנוזה ו CBT

גב' מירב רוזנפלד וגב' טל גומא: טיפול תעסוקתי – בגישת ה CBT

מר יששכר עשת: הדרכת הורים באמצעות הקניית כישורי חיים וכישורי הורות בדרכי נעם ושלום: הורים כקו-תרפיסטים

ד"ר יוסי אדיר: מיקומם של הרגשות ב CBT-סדנא התנסותית

ד"ר חסינטו ענבר: אינטגרציה של טיפול מטה-קוגניטיבי, טיפול ממוקד ברומינציה ועקרונות מרכזיים של פסיכותרפיה חיובית בדיכאון ובחרדה –בפורמט פרטני וקבוצתי.

• גב' אנה גולדברט: ACT לטף- סדנת ACT לטיפול בילדים


כנס איט"ה 2018 - פרטים נוספים והרשמה - לחץ כאן