"הילכו שניים (או שלושה?) יחדיו בלתי אם נועדו ?" גשטאלט ו- CBT ומיינדפולנס עובדות בצוותא (אקלקטיות מושכלת) / קלאודיה עבדן

בשנות ה-60 המוקדמות פיתח פרלץ גישה טיפולית די מהפכנית לתקופתה.  התוודעתי לגישה ההאקסיסטנציילית הזאת לפני כ-30 שנה והתאהבתי בה מיד: היא ה-"גברת הראשונה". עם השנים התוודעתי ל-CBT וכלל לא היתה לי בעיה להפכה ל- "פילגש", כשגיליתי שרב המשותף על השונה. בהמשך התברר שגם "הגברת הצעירה"  (אצלי!) הקרויה מיינדפולנס יכולה לדור בסמוך לשתי קודמותיה מבלי לעורר מהומות, נהפוכו – בהרמוניה מעוררת השתאות.  לכן, אך טבעי היה שאשתמש בעקרונות הסיסיים של גישת המיינדפולנס ביחד עם CBT וגשטאלט בכל טיפול ובכל סדנא.
הסדנא הנוכחית תתנהל במעגל האופייני לסדנאות גשטאלט, והיא תיהיה התנסותית ביסודה. מטרתה לשכלל את יכולות המטפל להיות ערני, להקשיב, לשים לב למתרחש בחוץ ובפנים (הן אצלו והן אצל המטופל) ובעיקר להבחין בסמנים הלשוניים שחושפים את דפוסי המחשבה, בסמנים הגופניים שחושפים פעילות מחשבתית ורגשית, ובסמנים ההתנהגותיים שלעתים נחבאים ו/או מופיעים תחת "תחפושות" שונות. פרקי תיאוריה רלוונטים ישולבו בהתאם לנושאים שיעלו בעבודה הקבוצתית.  נעשה שימוש באלמנטים מרכזיים בגישת הגשטאלט (בעיקר באלה שלדעתי הם מרכזיים גם  ב-CBT הקלאסי) ונקשור הכל לעקרונות העומדים בבסיס גישת המיינדפולנס (דרך עיון בתיאוריה הפרדוקסלית של השינוי), תוך כדי מעברים דינמיים מאוד בין חלקים דידקטיים ותיאורטיים לבין תרגול והתנסות.  
המשתתפים ייחשפו לעקרונות שתי הגישות (בהנחה שעקרונות ה-CBT  ידועים להם היטב) תוך כדי התנסות, ביצוע  "ניסויים" (experiments), היכרות עם טכניקת הכסא הריק ואחרות, הפניית תשומת הלב לגוף ולביטוייו ותרגול אינטנסיבי של התבוננות הן בשפה המבטאת את מחשבותינו והן בגוף ותחושותיו .
המנחה: הוכשרתי כפסיכולוגית חינוכית ואף עבדתי כעשור בשפ"חים שונים. כמו כן התמחיתי ב-CBT ואני חברה מומחית באיטה.  כמומחית לפסיכותירפיה גשטאלטית מזה כ-20 שנה, אני עוסקת בטיפול קבוצתי ופרטני ואף מנחה באוניברסיטת בר אילן מזה כ-12 שנים סדנאות גשטאלט ארוכות טווח. בשנים האחרונות מלמדת שם השתלמויות ליועצות וותיקות, בהן אני משלבת אלמנטים מעולם ה-CBT והגשטאלט במטרה לטפח ולשכלל את מיומנויות ההנחיה של היועצות.  הייתי חברת סגל במכון הישראלי לגשטאלט (ז"ל לצערי) והכשרתי מטפלים תוך כדי שימת דגש על המשותף בין שתי הגישות: גשטאלט ו-CBT.  אני מתרגלת מדיטציה בודהיסטית מעל ל-18 שנה והיה נראה לי מן הרגע הראשון שהרבה דברים מוכרים לי ומתמזגים היטב  עם התיאוריות המערביות שאני מתמחה בהן. לכן, אך טבעי היה שאבחר להיות מורה ל-MBSR.  היום אני שותפה בפרוייקט של מכון מודע (בבינתחומי בהרצליה), ששם למטרה להביא את נפלאות המיינדפולנס לחדרי מורים, שם אני מעבירה השתלמויות ב-MBSR. במקביל אני מלווה צעירים מחוננים  , מוריהם והוריהם במרכז חופים למחוננים בעמק חפר ועוסקת בפרקטיקה פרטית באזור ביניימינה.
ביבליוגרפיה:
1.    סילס, פיש ולאפוורט (1995 (. ייעוץ לפי שיטת הגשטאלט.  הוצאת ספרים אח בע"מ.
2.    סרוק, שרגא ורבינוביץ, גליה (1990). אדם ומלואו: האתגר. הפסיכולוגיה התבניתית (גשטלט) בחיי יום-יום . הוצאת יבנה.
3.    מאמרים הקושרים גשטאלט עם מיינדפולנס יימסרו למשתתפים במהלך הסדנא.
4.    Stephenson, Douglas (ed.), (1994).  Gestalt therapy primer – Introductory readings. C.C.Publisher.
5.    Phillipson, P. and Harris, J.B. (1992).  Gestalt: working with groups. Gestalt Manchester Centre.

פירוט הסדנאות בכנס איט"ה 2017

סדנאות קצרות יום ראשון 19/2/17 11:00 - 18:00  (6 שעות)