אפשר גם בלי פתולוגיה: יישום גישת הפסיכולוגיה החיובית לפיתוח רגשות חיוביים בקרב מטופלים /פרופסור תמי רונן פרופ' תמי רונן רוזנבאום, דקאן הפקולטה למדעי החברה אוניברסיטת ת"א

תקציר:  הסדנא תתמקד בעקרונות הפסיכולוגיה החיובית לצורך העצמת מטופלים.
חלקה הראשון של הסדנא (ביום הראשון) יציג את הפסיכולוגיה המסורתית כמתמקדת בפתולוגיה בניגוד לפסיכולוגיה החיובית המתמקדת בחוזקות, ובמשאבים. יוצגו מושגים מרכזיים כמו שביעות רצון, רגש חיובי ושלילי, רווחה סובייקטיבית, אושר, יחס החיוביות, שגשוג, שליטה עצמית. ביום השני יוצג מודל לשינוי התנהגות ולפתוח רגשות חיוביים באמצעות הפסיכולוגיה החיובית והתאמתה לטפול במקרים כמו אלימות, טראומה, חרדות, דרך איסוף אינפורמציה, תכנון טפול, יישומו והערכת התוצאות.
הסדנא תועבר דרך שילוב של הרצאות, תרגילים, התנסויות, הצגת מקרים ומודלים של פסיכולוגיה חיובית לשינוי הפרט, הקבוצה והחברה.
אבסטרקט ארוך
הגישה ההתנהגותית שהתפתחה כאנטי תזה למודל הרפואי הפתולוגי, התמקדה באדם, בסביבה ובכוחות  העומדים לרשותו לצורך שינוי התנהגות. במהלך השנים, התפתחות הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית מצד אחד, והניסיון לפתור בעיות מטרידות מצד שני הובילו לכך שגם בגישה ההתנהגותית קוגניטיבית המיקוד כמו בכל עולם הפסיכולוגיה התמקד בפתולוגיה ובדרכים להפחתתה.
הסדנא הנוכחית תציג את גישת הפסיכולוגיה החיובית המתמקדת בצד החיובי של הרצף  – כלומר בהדגשת הכוחות החיוביים, החזקות והמשאבים על מנת לשנות קשיים, להתגבר על בעיות ולפתח חיים מאושרים וזאת גם ללא עסוק בפתולוגיה.
היום הראשון יתמקד בהצגת המושגים הבסיסיים הקשורים לפסיכולוגיה החיובית:
שליטה עצמית, שביעות רצון, רגשות חיוביים ושליליים,  יחס החיוביות, אושר, שגשוג והדרך בה מושגים אלו מתייחסים לבריאות הנפש בניגוד למחלות הנפש.
המשתתפים ילמדו על ההבדל בין המושגים השונים, ועל תרומתם למחקר ולקידום השינוי בקרב פרטים וחברות. הנושא ילמד דרך תרגול והתנסויות. יוצגו מודלים בסיסיים לשגשוג של הובנר, פרדריקסון וקיס.
ביום השני יוצגו מודלים של פסיכולוגיה חיובית לצורך פיתוח רגשות חיוביים, הגברת האושר ושגשוג.
המשתתפים יתרגלו שימוש במושגים אלו כדרכי אסוף אינפורמציה, תכנון טפול, יישום טפול והערכת תוצאות  ותודגם הדרך בה מודלים אלו תורמים להפחתת אלימות ומצבי סיכון, להעצמת מטופלים ולקידום הפרט הקבוצה והחברה. יוצגו ניתוחי מקרים,  ופרויקטים המשתמשים בפסיכולוגיה חיובית לצורך שגשוג.
הסדנא תחבר הרצאות,  תרגולים , שמוש בדמיון מודרך, משחקי תפקיד, הדגמת טפולים והצגת עם קטעי וידיאו להדגמת פרויקטים המבוססים על הגישה.  
בבליוגרפיה
תמי רונן רוזנבאום (2016) אשתו של 11: כרוניקה של אהבה, מחלה, מוות והתמודדות, הוצאת הקבוץ המאוחד.

Ronen, T., Hamama, L., Rosenbaum, M. & Mishely-Yarlap, A. (2016).  Subjective Well-Being in Adolescence: The Role of Self-Control, Social Support, Age, Gender, and Familial Crisis, Journal of Happiness Studies, , vol. 17, issue 1, pages 81-104
Ronen. T, &  Seeman, A. (2007). Subjective well being of adolescents in boarding  schools under threat of  war. Journal of Traumatic Stress , 20, 1053-1062

פירוט הסדנאות בכנס איט"ה 2017

סדנאות קצרות יום ראשון 19/2/17 11:00 - 18:00  (6 שעות)